SK EN UA
Médiá

19. 11. 2012

ENERGOFÓRUM: Ľudia sú pri zmene dodávateľa energií stále veľmi opatrní

VYHNE - Aj keď je slovenský trh s elektrickou energiou a zemným plynom podľa dodávateľov už plne otvorený, funguje, je dynamický a konkurencia je intenzívna, ľudia stále pociťujú málo informácií o tom, aké sú preferencie domácností ako spotrebiteľov energií, aký názor majú na liberalizovaný trh a čo od neho očakávajú.
Portál energia.sk preto v lete 2012 uskutočnil vlastný čitateľský prieskum, ktorého zámerom bolo poodhaliť názory domácností a takto ich nepriamo vniesť do odbornej diskusie.

Ako na dnešnej konferencii Energofórum vo Vyhniach uviedol Michal Hudec z uvedeného portálu, spotrebitelia majú v prevažnej väčšine (95 %) vedomosť, že zo zákona majú možnosť zmeniť svojho dodávateľa elektriny či plynu. Napriek tomu však 68,8 percenta z nich dodávateľa nezmenilo, pričom iba tretina z tejto skupiny pripustila, že zmenu do konca tohto roku zváži. Ďalšia tretina označila možnosť "neviem" a zvyšná časť sa zmenou dodávateľa do konca roku 2012 nehodlá zaoberať.

Ako hlavný dôvod označila väčšina respondentov (33,3 %) možnosť "cenová úspora je zanedbateľná alebo žiadna". Nasledovali možnosti "ponuky dodávateľov sú neprehľadné" (17,6 %), nechce sa mi tým zaoberať (16,6 %) a "nemám dôveru k informáciám, ktoré sa prezentujú v reklame" (14,7 %).

Z prieskumu napríklad vyplynulo, že slovenské domácnosti nemajú veľkú dôveru voči sprostredkovateľom, ale v prípade rozhodnutia sa pre zmenu preferujú priamy kontakt s vybraným dodávateľom. Tiež je zrejmé, že hoci je podomový predaj v praxi kľúčovým obchodným kanálom pre dodávateľov, z pohľadu spotrebiteľa rozhodne nepatrí k tým preferovaným. Tým sa ukázala osobná návšteva zákazníckeho centra.

Ako vo svojom príspevku uviedol riaditeľ divízie obchodu SPP Dušan Randuška, na slovenskom trhu s energiami vládne efektívna konkurencia v elektrine aj plyne vo všetkých segmentoch, vrátane stále regulovaných domácností. Počet hráčov na trhu sa každým rokom zvyšuje, pričom aktuálne ich je v segmente elektriny 40 a v segmente plynu 25. Napriek tomu stále existuje priestor pre dodávateľov priniesť na trh konkurencieschopnú ponuku v oboch komoditách, a to ako v cene, tak aj v službách a v starostlivosti o zákazníka.

Aj keď trendy v Európe ukazujú príklon všetkých veľkých dodávateľov k ponuke oboch energií z jednej ruky, zákazníci akoby ešte celkom nevedeli oceniť a vyhodnotiť prínosy, čo by im podobný krok priniesol. To súvisí s celkovým konzervatívnejším postojom slovenských odberateľov k zmene dodávateľa, ale do veľkej miery aj s negatívnymi javmi, ktoré prinieslo otvorenie trhu.

Ako Randuška pripomenul, čo sa týka plynu, SPP sa podarilo pre rok 2012 udržať si pozíciu kľúčového dodávateľa na slovenskom trhu s viac ako 1,3 milióna zákazníkmi, s očakávaným celkovým podielom na trhu 70 percent.

Kým v  segmente firemných zákazníkov vládne efektívna konkurencia, zaujímavo sa vyvíja situácia v segmente domácností. Podľa údajov SPP o počte uzavretých a ukončených zmlúv v segmente domácností zmenilo dodávateľa plynu v roku 2011 približne 100 tisíc zákazníkov. Počas prvých šiestich mesiacov tohto roku došlo ale k spomaleniu trendu zmeny dodávateľa.

Z európskeho porovnania, ktoré priniesol prieskum Accenture, vyplýva, že Slováci sú oveľa menej náchylní k zmene dodávateľa ako v iných krajinách - u nás o zmene uvažuje okolo 13 percent, zatiaľ čo priemer v EÚ je takmer dvojnásobný. Samozrejme, sčasti to súvisí aj s tým, že u nás je trh s energiami otvorený krátko, a aj v mnohých iných komoditách či službách pristupujú Slováci konzervatívnejšie, ako iné európske krajiny.

Zdroj: TASR, október 2012

Mohlo by vás zaujímať

Ako vzniká digitálna energetika

Náš kolega, obchodný riaditeľ spoločnosti SFÉRA, a.s., Peter Chochol sa svojím odborným okom pozrel na problematiku digitalizácie energetiky, ktorá dnes prechádza zásadnou transformáciou. Rýchlo ra...

SPX 2025: Predstavili sme inovácie v aukciách záruk pôvodu

Na jubilejnom 20. ročníku Jesennej konferencie SPX sme predstavili pripravované novinky, ktoré zásadne zmenia spôsob obchodovania so zárukami pôvodu na Slovensku. Účastníkom sme ukázali, ako naše t...

Zažite ENERGOFÓRUM® 2025 ešte raz – Aftermovie

Atmosféra, odborné diskusie, energia ľudí aj nové inšpirácie – to všetko sme zažili spolu s vami na tohtoročnej konferencii ENERGOFÓRUM®  2025V aftermovie prinášame najlepšie momenty, ktoré vystihu...

;

Vyplňte krátky formulár a my vás budeme kontaktovať.

Odoslaním formulára dávate súhlas so  spracovaním osobných údajov

Priamy kontakt
Peter Chochol
riaditeľ úseku obchodu
Všeobecný kontakt
obchod@sfera.sk
+421 2 502 131 42

Priamy kontakt
Lucia Hacurová
manažérka pre komunikáciu
Lucia.Hacurova@sfera.sk
+421 904 430 629
Všeobecný kontakt
obchod@sfera.sk
+421 2 502 131 42

Priamy kontakt
Martin Holiš
riaditeľ úseku služieb
Všeobecný kontakt
obchod@sfera.sk
+421 2 502 131 42

Priamy kontakt
Chochol Peter
riaditeľ úseku obchodu
obchod@sfera.sk
+421 2 50213142
Všeobecný kontakt
obchod@sfera.sk
+421 2 502 131 42

Tieto stránky sú chránené reCAPTCHA a spoločnosťou Google a platia Pravidlá ochrany osobných údajovZmluvné podmienky.

You are using an outdated browser. You can update it on this page.